Tuesday, March 18, 2008

Meniti Pengalaman Pertama (BAB 2)

Arina mundar-mandir di hadapan restoran Mc Donald dengan jiwa yang resah. Mazni masih belum nampak batang hidungnya. Tinggal 15 minit sahaja lagi waktu akan bergerak ke pukul 10 pagi. Sebelum bertolak, dia ada menghubungi sahabatnya namun tidak berjawab. Ingatkan Mazni telah sampai lebih dahulu.

Tunggulah sekejap. Lagi 5 minit dia tak sampai,aku masuk, Arina membuat keputusan. Dia menyandarkan tubuhnya ke dinding. Malam tadi mereka sudah berjanji untuk menunggu di sini. Sudah lupakah Mazni? Arina merungut lagi. Kalau boleh dia tidak mahu lewat di hari pertama gara-gara menunggu.

“Hai,baru ye?”seorang lelaki menegurnya. Terkelu lidahnya untuk menjawab lantaran terkejut dengan sapaan yang tidak disangka. Arina hanya menganggukkan kepala sebagai mengiyakan pertanyaannya. Daripada pakaian yang dipakainya, Arina maklum yang lelaki ini merupakan bakal rakan sekerjanya.
“Kenapa berdiri kat sini?Tak nak masuk ke?Shif pukul berapa?” banyaknya soalan mamat ni, getus Arina dalam hati.

“Bukan tak nak masuk,Azlan. Saya tengah tunggu kawan saya. Shif kami pukul 10,”Arina menjawab sambil matanya melirik ke arah jam tangan yang tersemat di pergelangan tangan kirinya.Kurang 10 minit lagi pukul 10 pagi.

“Eh,mana tau nama saya?”Pelik apabila gadis yang baru pertama kali bertemu mengenali dirinya.

“Tu,kat baju awak tu” Jari telunjuk Arina menuding pada tag nama yang dipakai Azlan. Mata Azlan menghala ke arah yang ditunjukkan. Lantas dia menepuk dahi.

“La, terlupa pula saya. Haha. Tak sempat nak kenalkan diri awak dah tau. Jadi giliran saya pula nak tahu nama awak.”

“Saya Arina,”pendek jawapan Arina. Azlan baru hendak menyambung perbualan apabila telinganya menangkap sayup-sayup suara memanggil nama Arina dari kejauhan. Azlan menoleh. Seorang lagi gadis yang tidak dikenali berpakaian seragam sepertinya menghampiri mereka berdua.

“Aduh,sorry lah Ina. Traffic jam tadi. Lepas tu pakcik teksi tu berhenti jauh pulak. Terpaksa aku menapak dari pasar ke sini,” Mazni memberi penjelasan tanpa dipinta. Awa-awal lagi dia sudah keluar dari rumahnya. Malangnya kesesakan jalan raya yang tidak pernah surut di kawasan perumahannya membantutkan kelancaran perjalanannya. Pemandu teksi yang dinaikinya pula tidak betah lagi menunggu lantas bertindak menurukan dia agak jauh dari destinasi sebenar. Walaupun sebal dengan tindakan pemandu tersebut,namun fikirnya itu lebih baik daripada dia terus-terusan tersangkut di dalam teksi. Sekurang-kurangnya dapat juga dia berusaha berlari daripada duduk menyumpah situasi yang membuat hatinya tidak keruan.Simpati pula Arina pada temannya. Terus hilang rasa tidak puas hati yang menyelubungi hatinya sebentar tadi. Tiba-tiba Mazni baru tersedar ada orang lain bersama mereka. Terbit rasa malu mengenangkan tingkahnya tadi. Hari pertama dah jatuh saham.mesti dia ingat aku ni buruk perangai. Terpekik-pekik macam orang gila, Mazni mengeluh.

“Hai,saya Azlan,”Azlan menghulurkan salam perkenalan buat Mazni.
“Saya Mazni. Selamat berkenalan,”salam persahabatan disambut seikhlas mungkin.
“Jomlah kita masuk,dah nak dekat pukul 10 ni. Azlan tak masuk sekali?”Arina bertanya apabila dia melihat Azlan tidak ikut serta bersama mereka.

“Saya lagi setengah jam. Tak apalah, you two masuk dulu. Jumpa nanti,” cepat-cepat Mazni dan Arina melangkah masuk ke lobi restoran. Demi ternampak kelibat Kak Meera,langkah diatur lebih pantas.

“Morning Kak Meera,” Tanpa dirancang, kedua-dua mereka serentak mengucapkan selamat pagi.

“Morning. Kata semalam sebelum Subuh nak datang?”perli Kak Meera. Mereka berdua hanya tunduk membisu. Tidak tahu apa yang wajar diperkatakan memandangkan raut wajah Kak Meera yang serius. Mereka sampai tepat pada waktu,tidak lebih dan tidak kurang. Gelisah mereka dibuatnya. Apa salah mereka?

“La,awat kelu je ni?Akak bukan marah la. Gurau je. Korang takut eh?Haha.”Kak Meera meletuskan tawanya. Lega sungguh hati Arina dan Mazni. Maklumlah hari pertama bekerja, belum bijak mentafsir perilaku dan personaliti krew di sini.

“Ikut akak,”mereka mengangguk tanpa bantahan. Mazni dan Arina membontoti Kak Meera ke ruang kecil tempat mereka menonton video semalam. Mereka difahamkan ia juga merupakan ruang rehat untuk para pekerja. Lebih kepada ruang untuk menjamu selera. Beberapa orang krew yang memulakan shif pagi melemparkan seyuman. Dengan senang hati mereka turut membalasnya.

“Pertama sekali akak nak ucapkan selamat datang ke restoran ni dan menjadi sebahagian daripada krew di sini. Nama akak Ameera, just call me Kak Meera. Akak memegang jawatan sebagai penolong pengurus restoran Mc Donald cawangan Serdang.Akak nak ingatkan tentang peraturan. Mengenai kehadiran,mesti sampai tepat pada waktu. Syabas kerana anda berjaya menghadirkan diri pada waktu yang ditetapkan.” Mazni dan Arina berpandangan sesama sendiri sambil mengulum senyum bangga.

“ Hanya alasan yang munasabah saja kita terima seandainya datang lewat. Kalau ada kecemasan,terpaksa cuti,beritahu kami. Supaya senang kami nak cari pengganti­----“
“Pagi Kak Meera!Ops!” amanat Kak Meera terhenti apabila muncul satu suara menyapanya.
“Pagi,Shamsul. Kau shif pagi ke? Akak ingat kau closing?”ujar kak Meera kehairanan. Yakin benar dia bahawa nama Shamsul tersenarai dalam kategori shif malam. Mana mungkin dia tersilap sedangkan dia yang bertanggungjawab menyusun jadual pekerja bawahannya.

“Saya tukar shif dengan Ogy. Dia ada hal sikit katanya. Urgent,”jelas Shamsul. Kak Meera mengangguk tanda faham. Pandangan Shamsul terarah pada kedua orang gadis yang mengambil tempat di hadapan Kak Meera. Pekerja baru agaknya,desis Shamsul dalam hati. Setelah meletakkan beg dan jaket di tempat yang disediakan, dia lantas menjalankan rutin.

“Okey,kita sambung semula. Memandangkan kita bertanggungjawab menghidangkan makanan kepada pelanggan, kebersihan merupakan perkara utama yang perlu dititikberatkan. Sebelum mula kerja, pastikan tangan dibasuh terlebih dahulu menggunakan sanitizer yang disediakan. Prosedur ini akan diteruskan setiap 30 minit selepas basuhan pertama. Asalkan jaga kebersihan,itu dah memadai. Kalau rasa baru lagi cuci tangan tu, tak apalah tak perlu ikut sangat prosedur tu. Jangan lupa pakai sarung tangan. Ini yang paling penting untuk mengelakkan makanan yang disediakan terdedah pada bakteria dan mengelakkan keracunan” satu persatu pesanan Kak Meera mereka pahatkan di dalam ingatan masing-masing.
“Sekarang kita akan mula latihan. Mazni akak aturkan latihan di kaunter dan Arina akak aturkan bekerja di ruang kitchen. Selamat menjalankan tugas. Akan ada orang yang akan melatih kamu berdua. Mari akak kenalkan krew-krew di sini ” Mazni dan Arina bangun lalu mengekori langkah Kak Meera.

“Okey,krew. Akak nak kenalkan ahli baru kita sekejap,” semua pekerja yang ada di situ menghentikan seketika tugas masing-masing. Semua mata kini menghala ke arah Mazni dan Arina. Timbul pula rasa gemuruh apabila berhadapan dengan situasi seperti ini. Berhadapan dengan wajah-wajah yang tidak dikenali, Arina tertanya-tanya dapatkah dia menyesuaikan diri di sini? Dapatkah mereka menerima kehadirannya untuk menjadi sebahagian daripada krew? Berbanding Arina,Mazni lebih relaks dan tenang.

“Boleh kenalkan diri masing-masing?” pertanyaan kak Meera sekaligus mematikan lamunan Arina. Arina menoleh ke arah Mazni. Mazni cukup faham dengan sikap pemalu temannya itu. Lalu dia memulakan sesi perkenalan yang diatur Kak Meera buat mereka.
“Pagi semua, saya Mazni dan ini rakan saya,Arina.”

“Hai,”perlahan kata yang terbit dari bibir mungilnya. Seakan suaranya tersekat di kerongkong. Para krew turut membalas dengan respon yang sama.

“Shamsul,akak minta tolong kau train Arina bahagian kitchen. Biasakan dia dengan rutin harian kita. Boleh kau pikul tugas ni?” seketika Arina terkedu. Dia ke yang bakal melatih aku? Arina menoleh ke arah Mazni. Tersengih temannya itu seraya mengangkat keningnya. Tahu sangat dia dengan keletah Mazni yang suka mengenakan dirinya.

“Menjunjung perintah tuanku. Segala amanat tuanku terjunjung di atas batu jemala patik. Patik akan melatih adinda Arina sebaik mungkin. Ampun tuanku.” Kata-kata Shamsul disambut dengan sorakan para krew yang mendengar. Riuh seketika ruang dapur yang boleh memuatkan krew seramai 10 orang itu. Wajah Arina mula merona merah menahan malu.

“Amboi Shamsul,suka lah tu aku assign pada Arina. Mentang-mentang Arina tu cute. Ada harapan jual minyaklah kau ye?” usik Kak Meera sambil ekor matanya melirik ke arah Arina. Arina cuma mampu menahan malu.

“Mana ada kak Meera. Tak baik tau malukan saya depan dua orang krew baru. Mazni siapa pula yang latih?”Shamsul beralih topik apabila terperasankan wajah Arina yang mula bertukar merah padam.

“A’ah, terlupa pula akak kat Mazni. Maaf ya,”Kak Meera memaut bahu Mazni tanda memohon maaf. Mazni hanya ketawa kecil. Sedikit pun dia tidak berkecil hati malah terhibur melihat telatah krew yang pantas mengusik antara satu sama lain.

“Saya tak kisah kak. Betul juga kata Shamsul. Siapa yang bakal menjadi mentor saya?” Mazni turut tertanya-tanya.
“Since Mazni has to work at the counter, I choose Azlina to train her. Can you,Azlina?” Azlina mengangguk
“Boleh saja Kak Meera. Okey Mazni,mulai hari ini,we will be partners. Deal?”Azlina menghulur tangannya untuk bersalaman.

“Deal. And we will be the best duo counter crew.”Mazni menyambut tangan Azlina lantas menggenggamnya dengan kejap. Kemudian keduanya saling ketawa. Selain Azlina dan Shamsul, mereka berdua turut diperkenalkan dengan Luqman, Shafiq, Lydia dan Suhana. Kesemuanya menyambut baik kehadiran mereka berdua. Sedikit demi sedikit mereka dapat menyesuaikan diri dengan keadaan. Tidak ketinggalan sekali lagi mereka diperkenalkan dengan Azlan yang merupakan rider atau despatch di premis ini.

Usai proses memperkenalkan diri, para krew kembali menjalankan tugas masing-masing. Mazni beredar ke kaunter. Sebelum itu sempat dia berbisik pada Arina “ Handsomenya trainer, untng kau Ina. Kalau aku la,tak tau nak kata apa” hasil daripada usikannya,satu cubitan singgah di lengan Mazni. Mazni mengaduh kesakitan namun sempat lagi melepaskan tawanya.

Setelah kelibat Mazni menghilang, Arina tinggal bersendirian di ruang dapur. Matanya melilau di segenap pelusuk tempat dia ditugaskan. Terdapat tiga bahagian yang terisi penuh dengan minyak masak. Bekas aluminium penuh berisi salad. Sebuah botol panjang diletakkan di sebelah bekas aluminium tersebut. Barangkali itu sos untuk burger,fikir Arina sambil mebelek botol plastik tersebut.

“Assalammualaikum,apa yang ditenungkan tu?” hampir terlurut botol plastik berisi sos yang digenggamnya. Sungguh dia tidak menyangka Shamsul sudah berdiri terlalu hampir dengannya. Bibirnya mengorak senyuman. Arina cuba membalas namun dia amat pasti bibirnya sedikit bergetar. Perasaan malu mula menguasai diri.

“Tak ada apalah Abang Shamsul. Saya cuma tengok-tengok saja,” Arina menjawab soalan Shamsul. Perlahan dia meletakkan semula bekas tersebut di tempatnya.

“Tak apa. Yang Arina pegang tadi tu sos untuk burger Mc Chicken.Sekarang abang akan terangkan bahagian vat. Kalau Arina rasa tak faham,tanya saja,okey?Dengan abang tak payahlah malu.” Saja Shamsul menekankan ayat terakhirnya supaya Arina tidak rasa kekok berada di bawah seliaannya. Macam mana aku tak malu,kau tu hensem sangat,bisik Arina nakal.

“Okey. Abang Shamsul, panggil saja saya Ina.”
“Ina. Okey, dah sedia? Kita mulakan sekarang?” Arina mengangguk menandakan dia sudah sedia untuk memulakan latihan buat julung kalinya dalam hidup.

No comments: